Proč si měřit tělesnou bazální teplotu a jakým teploměrem?

„Měř si každé ráno teplotu, je to důležitý!“, říkala moje nejlepší kamarádka, když mně bylo 17 let. „A na co? Proč?“ ptala jsem se. „To je důležitý, abys rozuměla svému cyklu a taky svým náladám. Piš si, i kdy máš jakou náladu!“ Nechápala jsem: „ Proč?“ „No, ono se to mění před menstruací a po menstruaci. A potom někdy, až se to naučím, Ti řeknu, jak poznat plodné a neplodné dny v cyklu. Ale to zatím nepotřebujeme, tak začni s tou teplotou!“ zněla jednoznačná odpověď…

No, byla to moje nejlepší kamarádka, tak jsem jí věřila. Navíc mě lákalo zkoumat vlastní tělo. Šla jsem do lékárny, koupila jsem si teploměr – digitální na 2 desetinná místa (to kamarádka říkala taky) a začala jsem se ráno měřit. A taky si zapisovala smajlíky dle nálady.

Věřte nebo nevěřte, sledovala jsem se takto asi 2 roky a nevěděla nic o jakékoliv metodě. Jen jsem zjistila, že v určité fázi cyklu mně teplota trochu stoupla a většinou před menstruací opět klesla. Nic víc, protože k další lekci výuky metody jsem se s kamarádkou už nikdy nedostala. Obě jsme začaly studovat vysokou školu, každá v jiné části republiky…

Teď už vím, co to ta tělesná bazální teplota je a proč se vyplatí ji sledovat, měřit a vyhodnocovat. Proto jsem se rozhodla napsat tento článek, abych Vám tu vaši cestu k poznání a k pochopení naší cykličnosti zkrátila.

Co je to ta tělesná bazální teplota?

Tělesná bazální teplota je teplota naměřená ihned po probuzení ráno po nejdelším odpočinku (noci) v tělesné dutině tzn. v pochvě, konečníku nebo ústech pod jazykem. Takže ráno se probudím, zavedu si teploměr a po změření si hodnotu zapíšu do tabulky či diáře, někdo používá aplikaci. Nic složitého!!!

Proč tu teplotu sledovat?

Lékaři a vědci před mnoha desítkami let zjistili, že teplota ženského těla se cyklicky mění. Do ovulace je nižší a po ovulaci stoupne. Následně před menstruací či při ní opět klesá. Tyto změny jsou v rozmezí několika desetin °C. Děje se tak následkem zvyšování a snižování hladiny hormonu progesteronu v těle ženy.

To ještě ale vědci nevěděli, že v dnešní době za základě nejen této znalosti někdo (tým odborníků nejen z Německa) vymyslí tak dokonalou a spolehlivou metodu jako je symptotermální metoda (dále jen STM). Tato metoda umí přesně určit, zda probíhá ovulace, kdy jsou plodné a neplodné dny v menstruačním cyklu, zda má žena cyklus zdravý. To vše za pomoci měření bazální teploty a sledování hlenového příznaku. Metoda má mnoho dalších přínosů pro život manželů a zdraví ženy, o tom se můžete dočíst v mém e-booku zdarma – 6 darů, které vám spadnou do klína s užíváním STM.

Musím se měřit celý cyklus?

Při použití této moderní metody už ani není třeba se měřit celý cyklus. Většině žen stačí se začít měřit po menstruaci a přestávají se měřit po potvrzené ovulaci. Zjednodušeně řečeno když teplota stoupne 3 dny za sebou a dle pravidel STM potvrdíme ovulaci, víme, že žena je neplodná do konce menstruačního cyklu. Ženy, které mají kratší cyklus, by se měly začít měřit už během posledních dnů menstruačního krvácení.

Když se naučíte své tělo pravidelně sledovat, brzy poznáte, že vám stačí se měřit zhruba 10 dní v menstruačním cyklu.

Jaký teploměr si pořídit? Skleněný nebo digitální?

Celkově za spolehlivější se považuje skleněný lékařský teploměr. Ještě lepší je skleněný bazální teploměr. Má menší rozsah stupnice – měří totiž jen do 38 °C a lépe se odečítá, ale určitě není podmínkou pro používání STM. Jeho nevýhodou je, že se žena po ránu musí měřit minimálně 4 minuty, pokud výrobce neuvádí jinou doporučenou hodnotu. Takže pokud po probuzení se ještě ráno několik minut rádi v posteli protahujete, než musíte opravdu vylézt, tak jednoznačně doporučuji skleněný teploměr.

Já jsem začínala s digitálním teploměrem, který měří na 2 desetinná místa. To je u digitálního teploměru používaného pro účely STM podmínka. Digitální teploměr doporučuji pouze v případě, že ráno musíte rychle vyskočit z postele např. k dětem.

Dítě pláče, a pokud nechcete, aby vzbudilo celou rodinu, tak raději hned vyskočíte. V tomto případě je vhodnější použít digitální, který měří krátkou chvíli a po zapípání ho necháte tzv. „doměřit“. Vždy stejnou dobu ještě zanecháme teploměr v dutině a teprve poté vytáhneme, odečteme a zapíšeme. Já ženám doporučuji pravidelně nechat teploměr ještě 20 sekund v tělní dutině a následně odečíst a teplotu zapsat.

Pokud si teploměr pamatuje naměřené hodnoty, může to být výhoda a nevýhoda zároveň. Spoléhám na paměť teploměru, např. když se měřím, a usnu. Ale pamatujme na to, že se někdy stane, že jsme po ránu rozespalé a špatnou manipulací s teploměrem si můžeme naměřené teploty několik dní zpětně vymazat. Někdy to za nás učiní naše malé nenechavé dítko, které si s teploměrem hraje.

Na co je třeba upozornit!

Vyměňte baterii u digitálního teploměru ihned po zakoupení, protože nikdy nevíte, jak dlouho ten teploměr ležel ve skladu. A dále měňte baterii pravidelně každý rok. Proč? Protože tento teploměr než přestane měřit teplotu úplně, nejprve několik týdnů měří teplotu špatně. A myslím si, když už se měření věnujeme, bylo by zbytečné mít zkreslené záznamy cyklu vlivem slabé baterie v teploměru, ne?

Kde se mám měřit?

To je velice individuální.

Za nejvíce spolehlivé a také nejvíce využívané místo měření je pochva. Teploměr tam jde lehce vsunout a zasouvá se pouze několik cm, já říkám ženám např. 5 cm.

Většinou mladé dívky či panny se měří v ústech pod jazykem. Stejně tak i ženy, kterým je nepříjemné se měřit v pochvě či v konečníku. Měříme se vždy tak, že teploměr vložíme až ke kořenu jazyka a ústa máme po celou dobu měření zavřená.

Měření v konečníku je nejméně používané, většinou proto, že teploměr musíme před každým měřením namazat mastným krémem, aby měření nebylo nepříjemné či bolestivé.

Během jednoho menstruačního cyklu se měříme vždy ve stejné tělní dutině a vždy jedním teploměrem. Pokud chceme změnit místo měření, můžeme, ale až od dalšího cyklu. Při střídání míst měření v jednom cyklu by byly hodnoty měření zkreslené a těžko vyhodnotitelné.

Kojím, jak se mám ráno měřit?

Jednoduše. Asi nenecháte dítě ráno 4 minuty plakat, než se změříte. Dělejte to opačně, avšak každý den stejně. Můžete dítě vzít z postýlky, dát si ho k prsu a pak se změřit. Další možná varianta je – vzít dítě z postýlky, vždy ho přebalit v ložnici, dát si ho k prsu a pak se změřit. Ovšem znovu připomínám, dělejte to každé ráno stejně, aby měření probíhalo vždy za stejných či velice podobných podmínek.

Dítě se budí různě, ne ve stejný čas!

To je úplně normální, takže žádný stres! Pravděpodobně víte, po kterém kojení ještě vy a dítě usnete a po kterém kojení už většinou ne. Já jsem například věděla, že když kojím několikrát v noci, tak zhruba do 5 hodin ráno, když se mi dítě probudilo na kojení, tak jsme ještě společně usnuli. A pokud se probudilo později, většinou už ne. Tak jsem si to nastavila tak, že jsem se měřila při kojení, které bylo po 5. hodině ráno. V reálu to vypadalo tak, že jednou jsem se měřila v 6 hodin, jednou v 8 hod a někdy v 5.

Tento čas měření jsem si zapsala do tabulek spolu s naměřenou hodnotou. A kupodivu moje cykly byly i tak vyhodnotitelné.

Co si ještě zapisovat?

Na obr. Záznamové tabulky STM (Cenap Brno)

Každý den, který se měřím, zapisuji teplotu. Spolu s ní zapisuji čas měření pouze tehdy, pokud je jiný než obvyklý. Příklad – pokud většinou vstávám v 7 hod – čas nezapisuji, ale pokud se některý den měřím dříve či později, čas vždy zapíšu. Abych mohla záznam lépe vyhodnotit. A co je dobrá zpráva – nemusím se měřit každý den vždy ve stejný čas!!!

Co může ovlivnit tělesnou bazální teplotu?

Je třeba si zapisovat okolnosti, které mohou mít vliv na teplotu. To co ovlivňuje vaši tělesnou bazální teplotu, je velice individuální, ale dá se to vysledovat. Nejčastěji teplotu ovlivňuje:

Pozdější či časnější ranní vstávání, častěji přerušovaný či krátký spánek, požití alkoholu večer, těžká pozdní večeře, nemoc, horečka, užívání některých léků, větší fyzická námaha během dne či večer, saunování, masáž, práce na směny, stres, psychická zátěž, hormonální změny. Samozřejmě také změna teploměru (např. když se vám rozbije v průběhu cyklu) a změna místa měření. Proto se nedoporučuje měnit místo měření během jednoho cyklu.

Jak to dopadlo se mnou?

Mně to trvalo dalších 17 roků, než jsem se uceleně začala učit pravidla STM, měřit teplotu a sledovat hlenový příznak. Začali jsme s manželem plně využívat všech benefitů symptotermální metody a naučili se žít zdravě a spokojeně bez antikoncepce.

A moje nejlepší kamarádka? Ta se doučila metodu, až když jsem se stala certifikovanou poradkyní STM. Uhodnete, kdo ji to doučil?

Co je nejdůležitější? Že je mojí nejvzácnější přítelkyní dodnes!

Díky měření bazální teploty bezpečně poznáte,

zda máte OVULACI a hlavně KDY?

Pusťme se do toho. Držím Vám palce! Markéta
Dlouhodobě se věnuji lidské plodnosti a neplodnosti. Učím své klienty žít zdravě bez antikoncepce. Učím je vědecké metodě na bezpečné rozpoznání plodné a neplodné fáze menstruačního cyklu. Těchto znalostí mohou využít, když chtějí otěhotnět nebo naopak se spolehlivě vyhnout početí dítěte. Zároveň život dle přirozených zákonitostí zvyšuje vzájemnou lásku, úctu a umožňuje vyjadřovat svou lásku pravdivou a hlubokou řečí našeho těla. Můj příběh si přečtěte zde>>
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.